تکنیک های مذاکره روش هایی هستند که به شما کمک می کنند تا در گفتگوهای مختلف با افراد، منافع خود را حفظ کنید و به توافقات مطلوب برسید. برخی از این تکنیک ها عبارتند از:

تکنیک پای در: این تکنیک زمانی به کار می رود که با یک درخواست کوچک و قابل قبول شروع می کنید و سپس به سراغ درخواست بزرگتر و مهمتر می روید. این روش باعث می شود طرف مقابل بعد از پذیرش درخواست اولیه، دچار تضاد نشود و با درخواست دوم شما هم موافقت کند. برای مثال، اگر بخواهید یک کتاب را به قیمت ۵۰ هزار تومان بفروشید، ابتدا می توانید از خریدار بخواهید که ۱۰ هزار تومان پیش پرداخت کند و سپس قیمت نهایی را ۶۰ هزار تومان اعلام کنید. خریدار که نمی خواهد پول پیش پرداخت شده را از دست بدهد، احتمالا با قیمت جدید شما هم راضی خواهد شد.

تکنیک مواجهه غیر منطقی: این تکنیک برعکس روش قبل است. در اینجا شما با یک درخواست غیر منطقی و بزرگ شروع می کنید و سپس به سراغ درخواست کوچکتر و منطقی تر می روید. این روش باعث می شود طرف مقابل فکر کند شما دارید به او تخفیف می دهید و با درخواست دوم شما هم رضایت نشان دهد. برای مثال، اگر بخواهید ۱۰۰ هزار تومان قرض بگیرید، ابتدا می توانید ۵۰۰ هزار تومان درخواست کنید و سپس به ۱۰۰ هزار تومان کاهش دهید. طرف مقابل که فکر می کند شما دارید حسن نیت نشان می دهید، احتمالا با قرض دادن ۱۰۰ هزار تومان به شما مشکل نخواهد داشت.

روش یا این یا هیچ: این روش زمانی به کار می رود که شما نشان می دهید درباره چیز خاصی قابل مذاکره نیستید و فقط دو گزینه دارید: پذیرفتن یا رد کردن. این روش باعث فشار روانی بر طرف مقابل می شود و احتمال پذیرفتن پیشنهاد شما را بالاتر می برد. برای مثال، اگر بخواهید یک ماشین را به قیمت ۲۰ میلیون تومان بفروشید، می توانید به خریدار بگویید که اگر الان تصمیم نگیرد، فردا ماشین را به کس دیگری می فروشید. این روش باعث می شود خریدار ترس از از دست دادن فرصت را حس کند و سریع تر قبول کند.

ارتباط: یکی از مهم ترین تکنیک های مذاکره شناسایی نشانه های کلامی و غیر کلامی طرف مقابل است. باید به صدای آنها، لحن صحبتشان، بدن زبانشان و حالت چهره شان توجه کنید و سعی کنید با آنها همسو شوید. این روش باعث می شود طرف مقابل احساس نزدیکی و اعتماد به شما کند و بازتر به پیشنهادات شما گوش دهد.

گوش دادن فعال: تکنیک گوش دادن فعال یکی از مهم ترین تکنیک های مذاکره است که توجه به آن باعث می شود به درک بیشتری از نیازهای طرف مقابل برسید. باید به آنچه که طرف مقابل می گوید گوش دهید، سوالات مناسب بپرسید، خلاصه کنید و بازخورد دهید. این روش باعث می شود طرف مقابل احساس کند شما به او احترام قائل هستید و علاقمند به حل مسئله هستید.

صبر: در بسیاری از مواقع مذاکرات ممکن است زمان زیادی طول بکشند. باید صبور باشید و عجله نکنید. باید فرصت لازم را به طرف مقابل بدهید تا فکر کند، سوال بپرسد، نظر دهد و پاسخ دهد. این روش باعث می شود طرف مقابل احساس فشار نکند و رضایت خود را نشان دهد.

متقاعد کردن: تکنیک متقاعد کردن یکی از پایه اصلی تکنیک های مذاکره است. باید قادر باشید دلایل قانع کننده ای را برای پذیرفتن پیشنهاد خود بیان کنید. باید به طرف مقابل نشان دهید که پذیرفتن پیشنهاد شما چه سود و منفعت هایی برای او دارد. باید به نقطه قوت خود تأکید کنید و به نقطه ضعف خود پاسخ دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *